Alexander Roozendaalschool
Speciaal onderwijsCluster 2
Profiel school
De Alexander Roozendaalschool (ARS) is een school voor speciaal onderwijs aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) – cluster 2 onderwijs. Bij ons op school zijn leerlingen welkom in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Ze hebben een taalontwikkelingsstoornis en als gevolg daarvan kunnen zich op een of meer ontwikkelingsgebieden (spraak/taal, sociaal/emotioneel, cognitief, sensomotorisch en/of schoolse vaardigheden) achterstanden voordoen.
Op onze school zitten ongeveer 425 leerlingen. Daarnaast worden bijna 500 leerlingen ambulant begeleid op (speciale) basisscholen in de regio. De school heeft 33 groepen verdeeld over de onderbouw, midden- en bovenbouw. Er zijn vier locaties waarvan twee in Amsterdam West, een in Almere en een in Purmerend. Wij werken intensief samen met de Professor Burgerschool.
Eigenschappen
- Type onderwijs
- Grondslag
Inspectieoordeel
Geen eindoordeel betekent: Er is geen eindoordeel gegeven over de school omdat de school recent niet uitgebreid is onderzocht. Als de school net is opgericht of gefuseerd is het mogelijk dat er nog geen onderzoek is uitgevoerd.
Aantal leerlingen
Totaal aantal leerlingen op de school.
Het totaal aantal leerlingen op de school.
- 2022
- 265
Cluster
Onder cluster 2 vallen scholen voor dove en slechthorende kinderen, kinderen met ernstige spraak/taalmoeilijkheden of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum waarbij de focus ligt op communicatie. Op cluster 2 scholen staat de persoonlijke aanpak centraal om voor de kinderen het communiceren zo makkelijk mogelijk te maken. Zo zijn er spraakcomputers, digitale lesboeken en wordt er aandacht besteedt aan liplezen en spraaktraining. De belangen van deze scholen worden behartigd door de landelijke clustervereniging Siméa.
Interesse in deze school? Hierbij 3 vervolgstappen
Maak kennis met de school
Neem contact op met de school om kennis te maken.
Leerlingenvervoer
Meer over leerlingenvervoerOf uw kind in aanmerking komt voor de bekostiging van openbaar vervoer, eigen vervoer of aangepast vervoer is afhankelijk van een aantal factoren:
- Afstand tussen huis en dichtstbijzijnde passende school
- Reistijd met het openbaar vervoer
- Leeftijd
- Beperking (lichamelijk, verstandelijk, psychisch en/of zintuiglijk)
- Schoolsoort
Samenwerkingsverband
Meer over procedureOm ervoor te zorgen dat er voor alle leerlingen passend onderwijs is, werken scholen samen in een samenwerkingsverband passend onderwijs. Sinds de invoering van passend onderwijs zijn de Samenwerkingsverbanden Amsterdam Diemen voor voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs actief als overkoepelende organisaties voor alle scholen en hun schoolbesturen in Amsterdam en Diemen.