Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland

MontessoriOpenbaar

Locatiegegevens

Stadsdeel OostFaas Wilkesstraat 4511095MD Amsterdam

Contactpersonen

Merel van Lier (directeur -waarnemend)

Bestuur

Profiel school

“Samen je eigen koers varen”

Binnen MKC Zeeburgereiland De Optimist staat de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar centraal. Hier bouwt een enthousiast team aan eigentijds Monte-Daltonderwijs. Wij creëren een divers aanbod door het combineren van Montessori en Dalton aspecten, waarbij we gebruik maken van methodes en ICT.

Hoe geven we vorm aan een combinatie van Montessori en Dalton:
Onze werkwijze is ons inziens het beste van twee werelden. Enerzijds werken we vanuit de pedagogische visie van Montessori en anderzijds qua planning en organisatie van zelfstandige werkperiodes volgens het Dalton principe. Deze 2 onderwijsconcepten overlappen elkaar op verschillende vlakken. Beide systemen benadrukken de ontwikkeling van zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Het gebruik van weektaken uit het Dalton-systeem kan worden gecombineerd met de Montessori-materialen om een gestructureerde, maar toch flexibele leeromgeving te creëren. In de loop van de jaren is gebleken dat deze werkwijze het best bij ons past.

De volgende uitgangspunten van Montessori hanteren wij in ons onderwijs:
De voorbereide omgeving: De kinderen worden betrokken bij het verzorgen van de eigen omgeving. Op die manier raken zij verbonden met hun omgeving en maken zij deze eigen. 
Help mij het zelf te doen: Wij hebben daar, leer me en laat me het zelf doen aan toegevoegd. We begeleiden al onze kinderen vanuit deze visie en spreken ieder kind aan op zijn eigen niveau. Onze school is een samenleving in het klein. We leren onze kinderen zich verantwoordelijk te gedragen en verantwoordelijkheid te nemen. 
Heterogene groepen: je leert van en met elkaar. Je bent een keer de jongste en een keer de oudste. Wij hebben gekozen voor 2 jaargroepen omdat we methodisch werken.
Materiaal: In de onderbouw groepen wordt er gewerkt met het zintuiglijke materiaal en werken de kinderen daarnaast ook nog met het rekenmateriaal. In de middenbouw wordt het rekenmateriaal soms ter ondersteuning gebruikt en in de groepen 5 t/m 8 niet meer.

De volgende uitgangspunten van Dalton hanteren wij in ons onderwijs:
Werk organiseren binnen vaste kaders: Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het werk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de instructies, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. We werken met weektaken. 
Samenwerken: Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun taken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren

Bij MKC Zeeburgereiland “De Optimist” geloven we dat elk kind uniek is en zijn eigen koers vaart. In verbinding met elkaar en de omgeving. Onze visie is gebaseerd op de volgende kernprincipes:
1.    Individuele Ontwikkeling: We erkennen de waarde van zowel Montessori- als Daltonprincipes. Elk kind krijgt de ruimte om op zijn eigen tempo te leren en te groeien. We stimuleren zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en creativiteit.
2.    Balans tussen Vrijheid en Structuur: Onze leeromgeving biedt vrijheid binnen duidelijke kaders. Kinderen hebben de vrijheid om deels hun eigen leerpad te kiezen, terwijl we tegelijkertijd structuur bieden om hen te begeleiden.
3.    Samenwerking en Sociale Vaardigheden: We moedigen samenwerking aan, waarbij kinderen van elkaar leren. Respect, (wederzijds) begrip en communicatie zijn essentieel in onze school.
4.    Ondernemend Denken: We inspireren onze leerlingen om ondernemend te zijn, uitdagingen aan te gaan en problemen op te lossen. Dit doen we door projectmatig leren en aan te sluiten op de leefwereld van de leerlingen.
5.    Zelfreflectie en verantwoordelijkheid: Kinderen leren zichzelf kennen, reflecteren op hun leerproces en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen groei. Ze ontwikkelen een positieve grondhouding en veerkracht.
Creativiteit: Kunst, muziek, drama en expressie zijn onderdeel van ons curriculum. Deze vakken zijn belangrijk voor de bredere ontwikkeling van de leerlingen.


Onze Leerlingen
Op onze school zijn leerlingen:
•    Nieuwsgierig: Ze stellen vragen, onderzoeken en experimenteren
•    Zelfbewust: Ze kennen hun eigen leervoorkeuren en sterke punten
•    Samenwerkend: Ze werken graag samen om gezamenlijk te leren
•    Ondernemend: Ze gaan nieuwe uitdagingen aan
•    Sociaal: Ze houden rekening met anderen en respecteren ieders diversiteit

De rol van de leerkracht: Sturen waar nodig, coachen waar kan. De leerkrachten stimuleren de leerlingen om zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te dragen.

Openbare school
Onze school is een openbare basisschool. We staan open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers (tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden). Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te laten ontwikkelen zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het eerste vinden we m.n. de vakken lezen, taal en rekenen van belang, en gezien het tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. 
 

Eigenschappen

Type onderwijs
Grondslag
Onderwijsconcept

Gemiddelde woonafstand

1,0km

Dit is dichtbij

De kinderen op deze school komen vooral uit de directe omgeving van de school. De school is vooral een buurtschool.

Inspectieoordeel

Geen eindoordeel

Geen eindoordeel betekent: Er is geen eindoordeel gegeven over de school omdat de school recent niet uitgebreid is onderzocht. Als de school net is opgericht of gefuseerd is het mogelijk dat er nog geen onderzoek is uitgevoerd.

Aantal leerlingen

Totaal aantal leerlingen op de school.

Het totaal aantal leerlingen op de school.

2018
173
2019
207
2020
224
2021
275
2022
299

Deze school is verbonden met de volgende voorscholen

Interesse in deze school? Hierbij 3 vervolgstappen

  1. Verdiep je in het verdere aanbod

    We raden aan om je altijd breed te oriënteren. Door veel scholen te bekijken ga je beter doorkrijgen wat jij als ouder belangrijk vindt.

    Bekijk de lijst met basisscholen
  2. Maak kennis met deze school

    Neem contact op met de school om kennis te maken.

  3. Check de aanmeldprocedure

    Meer informatie over de procedure