IKC Cadans
Public
School profile
Profiel school
Bij IKC Cadans staat de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar centraal. Naast de pré-school (3 jarigen) zijn we in september 2023 in Weesp gestart met 20 leerlingen. Twee jaar later verwelkomen we de 200-ste leerling! We bouwen hier met een enthousiast team aan toekomstgericht onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich voor de wereld van morgen, een wereld die ons iedere dag verrast.
Eén plaats waar kinderen terecht kunnen vanaf hun eerste levensjaar tot aan hun dertiende. Geen onderscheid meer tussen basisschool, kinderopvang en BSO. Waar van het begin tot aan het einde gekeken wordt naar de behoefte, (ontwikkel)kansen van ieder kind en daarop ingespeeld wordt met een eigen mentor. Waar het niet alleen gaat om cognitieve vaardigheden, maar ook om het ontwikkelen van zelfvertrouwen, aanpassingsvermogen en veerkracht. Wanneer je methodes krijgt aangeboden om uit te blinken, je talent ontdekt en je kansen benut. Want daarmee kun je als kind alles aan - ook het onbekende. Hoe mooi is dat?
Als ouder niet begrensd worden door het onderwijssysteem, maar juist meer vrijheid ervaren. Vrijheid doordat je als ouders 3 weken per jaar zelf kunt bepalen wanneer je op vakantie gaat met je kind(eren), doordat je kind(eren) ook echt vrij zijn als ze thuiskomen van school. Geen zorgen meer over voldoende buiten, bewegen en/of gezonde voeding. Want dat is allemaal geregeld op het IKC. Als dat geen gevoel van vrijheid geeft?
Er is al veel onderzoek gedaan over de effectiviteit, kwaliteit van onderwijs en pedagogische vaardigheden en daarom heeft IKC Cadans er voor gekozen onderwijs anders te organiseren. Bij IKC Cadans heeft ieder kind een persoonlijk leerplan, is het dagritme afgestemd op het bioritme en wordt er geleerd in units van verschillende professionals, levensechte situaties en van elkaar!
Bij IKC Cadans wordt er gewerkt met een doorlopende verticale leerlijn voor de kinderen zowel in het onderwijs als in de kinderopvang. We stimuleren een ononderbroken ontwikkeling bij onze kinderen. Bij IKC Cadans werkt iedereen daarom samen vanuit 1 visie, 1 plan en 1 team.
Kernwaarden
Je voelt je vertrouwd met de vijf kernwaarden van IKC Cadans. IKC Cadans SIETT ieder kind.
Service
Als IKC willen we zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze kinderen en die van ouders/verzorgers. Ontspanning geeft immers ruimte aan inspanning en kinderen leren voortdurend. Wanneer we kunnen bijdragen aan minder stress of gehaast in de dag, organiseren we dat. Zo zorgen we op de lange dagen (ma, di, do) voor een warme, vegetarische lunch en dagelijks voor gezonde tussendoortjes (groente/fruit). Met bewegend leren, buitenspelen en vrij spel zorgen we voor voldoende beweging, frisse lucht en ontspanning. We posten regelmatig foto’s en berichtjes op de Ouderapp, zodat ouders zich houden op het welbevinden en de ontwikkeling van hun kind. Er zijn ruime openingstijden. Daarnaast vinden het belangrijk dat ons team, de kinderen en ouders zich verbonden en betrokken voelen. We bieden mogelijkheden aan om betrokken te zijn en de samenwerking met elkaar aan te gaan, zoals het geven van gastlessen of het mee organiseren van projecten en activiteiten.
Ieder kind in Cadans
Elk kind krijgt de ruimte om op zijn/haar eigen tempo te leren en te groeien. We stimuleren zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en creativiteit. Ieder kind heeft immers karakter, temperament, talenten, vermogens en voorkeuren. We gaan uit van een fictief ‘gemiddeld kind’, maar kijken we naar de ‘persoonlijke ontwikkeling’ van je kind. We zorgen voor een goede en inspirerende leeromgeving en de mentor legt de persoonlijke ontwikkeling vast in het portfolio. Twee keer per jaar bespreken mentor, kind en ouders/verzorgers de ontwikkeldoelen.
Energiek
Om op een goede manier te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat er een goede energiebalans is te bereiken door afwisseling is in inspanning en ontspanning gedurende de dag. Zo houden we bij het dagprogramma rekening met het bioritme. Iedere dag begint in dezelfde groep met leeftijdsgenoten en de eigen mentor en wordt er extra aandacht besteed aan positieve psychologie, mindfulness en levenshouding. Daarnaast wordt energie ook als middel ingezet bij IKC Cadans, doordat we veel gebruik maken van beweegactiviteiten. Bewegen heeft een positieve invloed op de executieve functies, aandacht, motivatie, concentratie en schoolprestaties. Bovendien vinden kinderen bewegen leuk en geeft het hen energie.
Talentontwikkeling
Wij geloven in ieder kind met zijn of haar eigen talenten. Ieder kind is talentvol. Het begrip ‘talenten’ is veelomvattend. Dit kan bijvoorbeeld cognitief, praktisch, organisatorisch, creatief en/of sociaal-emotioneel zijn. We werken met thema’s van de Noordwijkse Methode en diverse werkvormen. Ieder kind krijgt door het gevarieerde aanbod de kans om zijn of haar talenten, interesses, voorkeuren en vermogens te ontdekken en verder te kunnen ontwikkelen. Bovendien houden we rekening met de mening van kinderen, die georganiseerd zijn in de Kinderraad. Kinderen kunnen aangeven welke activiteiten zij graag terugzien in het aanbod.
Toekomstgericht
IKC Cadans bereidt kinderen voor op de toekomst door de nadruk te leggen op universele kennis en vaardigheden. We maken gebruik van de laatste wetenschappelijke inzichten, welke ook toegepast worden in de kinderopvangtijd. In ons activiteitenaanbod spelen we in op de huidige wensen van de kinderen, 21-eeuwse vaardigheden en nieuwe innovatieve ontwikkelingen. Ook kunnen activiteiten gekoppeld worden aan het thema van het projectonderwijs, waardoor er een mooie samenhang ontstaat tussen onderwijs en kinderopvang. Hiermee vergroten we de betrokkenheid van de kinderen evenals de toepasbaarheid van het geleerde in de praktijk.
Onze kinderen
Je herkent kinderen op ons IKC aan hun grondhouding, die is:
• Nieuwsgierig: Ze stellen vragen, onderzoeken en experimenteren
• Zelfbewust: Ze kennen hun eigen leervoorkeuren en sterke punten
• Samenwerkend: Ze werken graag samen om gezamenlijk te leren
• Ondernemend: Ze gaan nieuwe uitdagingen aan
• Sociaal: Ze houden rekening met anderen en respecteren ieders eigenheid
De rol van de professional
Onze professionals bieden structuur in een voorbereide en uitnodigende omgeving, Sturen waar nodig, begeleiden bij hulpvragen en coachen waar kan. De professionals helpen kinderen met voordoen, het zelf te doen, te onderzoeken en verantwoordelijkheid te dragen.
Openbaar en eigentijds onderwijs
Ons Integrale Kind Centrum biedt eigentijds basisonderwijs, heeft de denominatie algemeen bijzonder en is openbaar. IKC Cadans doet mee aan het stedelijk plaatsingsbeleid van de gemeente Amsterdam om ervoor te zorgen dat ieder kind geplaatst kan worden in het basisonderwijs in Weesp. Wanneer er meer inschrijvingen zijn, dan plaatsen, vindt een loting plaats. Volgens het stedelijk plaatsingsbeleid zijn de lotingscriteria voor IKC Cadans Weesp als volgt: (1) Plaatsing van broertjes/zusjes, (2) Postcode 1384 en (3) Doorstroom van geplaatste kinderen pré-school IKC Cadans.
Onderwijsinspectie
In september 2025 heeft een her-inspectie van de Onderwijsinspectie plaatsgevonden, waarop IKC Cadans Weesp op alle onderdelen een voldoende heeft gekregen en daarmee aan alle onderwijskwaliteit standaarden voldoet.
Properties
- School type
- Foundation
Average living distance
1,2km
This is an average distance.
Both children who live nearby and children who live a bit farther away attend this school.
Inspection judgment
Very weak means: The school falls seriously short in terms of the quality of education; the school does not provide basic quality. Therefore, the school is under follow-up supervision.
Number of students
Total number of students at the school.
The total number of students at the school.
- 2023
- 20
- 2024
- 106
More information
Schools on the map
Primary schools provide insight into their own educational performance on this site.
View this school on the map (External link)
Interested in this school? Here are 3 next steps.
Explore further options
View the list of primary schoolsWe recommend always exploring broadly. By visiting many schools, you will get a better sense of what you as a parent find important.
Get to know this school
Contact the school to get to know them.
More information about the signup processCheck the application procedure




